Sprancenele si ochii in limbajul trupului
Sprancenele:
Chinezii considera sparncenele drept una dintre cele cinci trasaturi vitale ale fetei. Intr-adevar, nici o fata nu poate fi citita cum se cuvine fara a le lua in considerare.
Sprancele le putem considera ca o granita intre partea superioara a fetei si cea mijlocie.
Sprancenele arata tipul afectiv al omului, precum si gradul de intelegere intre minte si inima. Ele au o forma mostenita care prin miscarea in timpul vietii se modifica. Ridicarea sprancenelor se face in semn de salut, de recunostinta si acest lucru il putem numi chiar salutul ochilor.
Osgood a enumerat sapte grupe principale de expresii faciale, fiecare avand mai multe subgrupe: fericire, surpriza, teama, tristete, furie, curiozitate si dispretul. Expresiile faciale enumerate sunt recunoscute in toate societatile umane si se considera a fi innascute datorita acestei calitati.
Ridicarea sprancenelor poate sa denote expresii diferute atunci cand se iau in considerare si alte elemente: simpla poate fi doar un mod de salut, de a spune “da” sau a confirma ceea ce spune partenerul de discutie; o ridicare brusca si scurta dublata de ridicarea umerilor exprima neajutorare, nevinovatie, nestiinta sau mirare si bucurie.I cazul dreptacilor , ridicarea sprancenei drepte exprima o critica, iar a celei stangi, o dipozitie de neincredere si scepticism.
Coborarea spancenelor are loc tunci cand exista un pericol iminent.Cuplarea cu miscarea de ridicare a obrajilor este un mijloc de protectie, dar apare si in cazul surasului, scarbei sau plansului.
Ochii:
A devenit ca o zicala atunci cand se spune ca ochii sunt fereastra sufletului si este cu siguranta foarte adevarat ca forma, stralucirea, culoarea si , desigur, miscarea lor dezvaluie foarte multe informatii despre interiorul persoanei respective.
Una dintre cele mai importante trasaturi ale ochiului este stralucirea lui.Aceasta trasatura unica fiecarei persoane in parte se datoreaza interactiunii dintre lumina si lacrimile de la suprafata ochiului.Ochii stralucitori, vii, caracterizeaza o persoana isteata si vioaie, in timo ce ochii lipsiti de stralucire denota nu numai oboseala si descurajare , ci si o prabusire spirituala.
Ochii transmit mesaje legate de starile sufletesti.Privirea poate fi blanda, catifelata, dura, prietenoasa.
Elementele studiate in comunicarea nonverbala in cadrul ochilor sunt gradul de deschidere, miscarea pleoapelor, pupile si privirea.
Gradul de deschidere a ochilor variaza de la privirea holbata, atotcuprinzatoare, pana la pleoape inchise.
Ochii holbati sunt dublati de cutele orizontale, aceasta privire exprima mirare, frica de amenintare iminenta, groaza, curiozitate, extrema, asteptare tensionata, speranta , neputinta naivitae, incapacitatea de a intelege un anumit lucru.
Ochii larg deschisi acumuleaza cat mai multe impresii dar fara sa fac o selectie a acestora pot spune sa ei semnifica creativitate spirituala si nevinovatie.
Ochii deschisi refleta o stare de interes normal pana la o perceptie optimista a lumii inconjuratoare.
Ochii intredeschisi exprima oboseala, tensiune nervoasa, o participare redusa la ce este in jur si plictiseala.Mimica acestora denota indiferenta, inertie,paralizie a afectelor, resemnare, faptul ca partenerul de discutie “ nu merita nici o privire”.
Ochii acoperiti care au doar o fanta ingusta prin care se observa ceva punctual, care se concentreaza asupra unei tinte, in acest caz exista o perceptie negativa a acestei expresii datorita faptului ca denota siretenie, amenintare, agresivitate, indiscretie, egoism sau individualism.
Ochii strasi inchisi semnifica concentrare spirituala asupra unui stimul exterior sau a unei idei.
Inchiderea unui singur ochii este un gest amical, o intelegere secreta, si aceasta semifica viclenie , siretenie, prudenta, indemanare, arta si este folosit de cei care fac pe importantii.
Inchiderea relaxata a ochilor este urmarea fireasca a dorintei de a medita, de a asculta ceva sau a savura ceva, dar in acelasi timp mai semnifica si refuzul de a vedea, de aici vine si expresia “a trece cu vedere”.
Miscarea pleoapelor, este una involuntara de indepartare a unui corps strain din ochii, dar ea mai poate exprima si nedumerire, nesiguranta, jena, neliniste.
Cesare Lombroso a observat ca la criminalii innascuti zona centrala a pleoapei superioare este frecvent coborata, conferindu-I persoanei respective un aer somnoros.Cand intreaga pleoapa este mult coborata, generand aspectul cunoscut sub denumirea de “ochii de iatagan”, ea denota, cum era de asteptat, lascivitate, preocupari pentru seductie.
Pupila reactioneaza la radiatia luminoasa si la adancimea imaginii.Se ingusteaza atunci cand privim la un obiect indepartat si cand lumina este puternica.Inafara de stimulii exteriori, ea mai reactioneaza si la starii sufletesti, atunci cand avem trairi intense si emotii pozitive; se dilata, iar cand emotiile sunt negative, se micsoreaza.Aceste modficari sunt percepute de partenerii de conversatie drept mesaje subliminale.